Jeśli szukasz materiałów na ćwiczenie kostrukcji can/can’t, to dobrze trafiłeś/trafiłaś 🙂
Zaczynamy od zestawu 17 kart obrazkowych z czynnościami
np. read, swim, dance etc.
Możesz je wykorzystać do wprowadzenia słownictwa i drillingu.
Kilka lat temu był szał na “fidget spinner” jeśli jeszcze go masz, to teraz możesz go wykorzystać. Wystarczy, że położysz go na planszy w wyznaczonym miejscu i zakręcisz. Zadaniem uczniów, jest nazwanie czynności. Jeśli nie masz “fidget spinnera” nic nie szkodzi. Możesz wykorzystać, małą kredkę, lub innny przedmiot, którym łatwo zakręcić.
Jeśli dodatkowo, potrzebujesz utrwalić nowe słownictwo, to skorzystaj z tradycyjnej gry ”kółko i krzyżyk”. Możesz zagrać w tą gre stacjonarnie i online. Wystarczy, że udostepnisz swoim uczniom możliwość pisania po swoim udostepnionym ekranie i gotowe. Uczeń zanim postawi „kółko” musi najpierw nazwać pole, na którym chce postawić swój symbol.
Następnie wprowadź zagadnienie “can” i “can’t”. Możesz to zobrazować. Weź książkę i zacznij czytać, na koniec powiedz zdanie “I can read”. Po chwili, zacznij udawać, że nie potrafisz tańczyć “I can’t dance”. Dodatkowo zapisz na tablicy trzy zdania z symbolami np:
- I can dance.
- I can’t dance.
- Can you dance?
Daj szanse swoim uczniom, aby sami odkryli zasadę używania “CAN”.
Czas na praktykę. Rozdaj w klasie karty na speaking. Zadaniem dzieci jest użycie osoby np. I, They, He, She oraz odpowiedniej konstrukcji zdania według wskazówek, które są umieszczone na karcie np. He can’t eat.
a na deserek, poćwicz jeszcze, udzielanie krótkich odpowiedzi typu: Yes, I can/ No, I can’t. Możesz wykorzystać karty np. grając w „bombę”/”hot potato”
A Ty co byś jeszcze dorzucił/dorzuciła do tego zestawu?